چگونه مشکل کپی رایت موزیک اینستاگرام را حل کنیم؟

کسری حمیدی
09 March 2024
برای خواندن این مقاله 50 ثانیه زمان لازم است.

حل مشکل کپی رایت موزیک اینستاگرام

اینستاگرام یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی است که تاکنون مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. هر روز میلیون‌ها کاربر عکس‌ها و ویدیوهای خود را با موضوعات مختلف در اینستاگرام با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند؛ اما گاهی اوقات این کاربران پس از آپلود ویدیوها یا ریلز‌های خود با مشکل کپی رایت موزیک اینستاگرام در این شبکه‌ی اجتماعی مواجه می‌شوند.

این موضوع به طور قابل توجهی می‌تواند بر کاهش تعداد بازدیدهای اینستاگرام و میزان تعاملات تأثیر بگذارد. بنابر قانون کپی رایت؛ گاهی شما به عنوان یک کاربر، نمی‌توانید محتوای خود را به دلیل نداشتن مالکیت بر آن به اشتراک بگذارید! از این رو راه چاره چیست؟ چگونه باید آن را برطرف کرد؟ اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید؛ در ادامه با ما همراه باشید.

قانون کپی‌رایت چیست؟

کپی رایت یا حق نشر به مجموعه‌ای از حقوق انحصاری و قانونی گفته می‌شود که به صاحب یک اثر اصیل تعلق می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر، تنها سازندگان اصلی یا پدیدآورندگان یک اثر منحصر به فرد و کسانی که به آنها مجوز داده می‌شود، حق نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را دارند. در غیر این صورت اگر فردی این آثار را به طرق مختلف؛ مثلا به عنوان یک موزیک بر روی ویدیوی خود در اینستاگرام منتشر کند، قانون کپی رایت را نقض کرده است.

6مورد از بهترین راه حل ها برای رفع مشکل کپی رایت اینستاگرام

اگر مایلید یک ویدئو را در اینستاگرام با استفاده از یک آهنگ خاص که حق نشر دارد، به اشتراک بگذارید، در این مقاله از خرید لایک چند راهکار را برای شما ذکر می‌کنیم تا بتوانید به راحتی از مشکلات مربوط به کپی رایت موزیک اینستاگرام جلوگیری کنید.

1. ذکر نام صاحب اثر و منبع آن

هنگامی که قصد دارید تا از اثر شخص دیگری در محتوای خود استفاده کنید، بهتر است نام صاحب اثر یا منبعی که از آن قطعه‌ی مورد نظر را تهیه کرده‌اید در کپشن ذکر کنید؛ چرا که در صورت وجود حق نشر؛ اینستاگرام موزیک را شناسایی کرده و بلافاصله آن را حذف خواهد کرد. بنابراین، با آوردن نام خواننده یا نوازنده، بدون هیچ مشکلی می‌توانید حق نسخه‌برداری از آهنگ دیگران را داشته باشید.

از سوی دیگر، گاهی اوقات، ممکن است مالکان اثر، به هیچ عنوان حاضر نباشند تا دیگران از اثرشان استفاده کنند و به دیگران اجازه‌ی انتشار اثر خود را حتی با ذکر منبع هم ندهند! از این رو دقت داشته باشید که در چنین شرایطی حتی اگر نام صاحب اثر و منبع  محتوا ذکر شود؛ محتوای شما به طور کامل ناپدید می‌شود. اما جریمه‌ای برای حساب شما در نظر گرفته نخواهد شد.

پیام هشدار نقض قوانین کپی رایت در اینستاگرام

2. ایجاد تغییر در موسیقی اصلی

برای رفع این مشکل می‌توانید تغییرات جزئی در موزیک اصلی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال می‌توانید موسیقی پس‌زمینه یا صدای دیگری به موزیک اصلی اضافه کنید و از آن برای رسیدن به هدف خود بهره ببرید. با این کار، شما می‌توانید الگوریتم اینستاگرام را از قسمت تشخیص خودکار کپی رایت دور بزنید. 

برای تغییر موسیقی پس‌زمینه و جلوگیری از کپی رایت موزیک اینستاگرام، می‌توانید از ابزارهای مختلف از جمله Magisto و VideoShow برای دستگاه‌های Android و Cameo و Magisto برای دستگاه‌های iOS استفاده کنید. این ابزارهای ویرایش جزو بهترین گزینه‌های موجود در بین کاربران هستند.

با این حال، این راه حل ممکن است در همه‌ی موارد کارساز نباشد و اگر صاحب محتوا آن را در اینستاگرام ببیند و در موردش گزارش دهد، ممکن است محتوا حذف شده و حتی اکانت شما به دلیل نقض قوانین کپی رایت بسته شود.

3. استفاده از موسیقی‌های بدون حق کپی رایت

برای این که در دام مشکلات مربوط به قوانین کپی رایت موزیک اینستاگرام نیفتید و اکانت خود را ایمن نگه دارید، بهتر است سعی کنید از موسیقی‌های رایگان دارای حق نشر برای محتواهای خود استفاده کنید. اگرچه ممکن است کمی محدود شوید؛ اما حداقل به دردسر نمی‌افتید! صدها وب‌سایت و برنامه موسیقی در اینترنت وجود دارد که شما می‌توانید در آن‌ها، موسیقی‌های رایگان دارای حق چاپ را پیدا کرده و از آن‌ها برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده کنید.

بهره‌ گیری از موسیقی‌ های بدون حق کپی رایت

4. اعتراض به تصمیم حذف اینستاگرام

اگر فکر می‌کنید تصمیم اینستاگرام برای حذف ویدیو یا محتوای شما ناعادلانه بوده و قوانین کپی رایت محفوظ است و شما آن‌ را نقض نکرده‌اید، می‌توانید برای بازنگری این تصمیم؛ اعتراض خود را به اپلیکیشن اینستاگرام اعلام کنید. توصیه می‌کنیم در صورت عدم کسب اجازه از صاحب اثر؛ از اینستاگرام درخواست تجدید نظر نکنید!

با این حال، فقط در صورتی می‌توانید به تصمیم گرفته شده اعتراض کنید که اجازه‌ی استفاده از موسیقی در پست‌های ویدیویی خود را داشته باشید. اگر اعتراض شما در این زمینه مورد قبول قرار گیرد؛ محتوای شما مجدداً توسط مرجع اینستاگرام بررسی شده و محتوای ویدیویی شما سر جایش قرار خواهد گرفت.

نحوه اعتراض و درخواست تجدید نظر و بررسی دوباره 

با حذف شدن محتوای شما در اینستاگرام، یک پیام در قسمت نوتیفیکیشن‌ها با این مضمون که محتوای شما به دلیل نقض قوانین کپی رایت حذف شده است؛ نمایش داده می‌شود. از این رو برای اعتراض به تصمیم حذف اینستاگرام مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی اخطاری که برای شما فرستاده شده کلیک کنید.

  2. در پایین صفحه، انتهای جمله، با انتخاب عبارت Appeal می‌توانید درخواست بررسی محتوای خود را مجددا مطرح کنید.

  3. با وارد شدن به صفحه‌ی جدید، تنها کافی است کادر کنار عبارت I agree را علامت بزنید.

  4.  حالا در انتهای صفحه، گزینه‌ی درخواست تجدید نظر یا Appeal را انتخاب کنید.

با انجام مراحل بالا درخواست تجدید نظر با موفقیت ارسال خواهد شد.

  اعتراض به نقض قوانین کپی رایت موزیک اینستاگرام

نکته!!!

دقت داشته باشید که هرگز نباید پستی را که قبلا توسط اپلیکیشن اینستاگرام به خاطر نقض قوانین کپی رایت حذف شده،‌ مجددا بارگذاری کرد. با انجام این کار؛ این موضوع به اینستاگرام منتقل شده و علاوه بر مشکل کپی رایت موزیک اینستاگرام؛ به عنوان متخلف نقض قوانین اینستاگرام و بی‌اهمیتی نسبت به اخطارهای این اپلیکشن شناسایی خواهید شد. از این رو، ممکن است در صورت تکرار این مسئله، پیج شما به طور کامل مسدود شود.

5. کسب اجازه از صاحب اثر پیش از اشتراک‌گذاری موزیک در اینستاگرام

می‌توانید قبل از استفاده از موزیک مورد نظر، از صاحب اثر اجازه بگیرید. به این ترتیب، حتی اگر اینستاگرام متوجه محتوای شما شود؛ از شما شکایت نخواهد کرد. بنابراین، این یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از حذف محتوای شما است.

6. همکاری با هنرمندان و نوازندگان کوچکتر‌

احتمالا بیشتر آهنگ‌های نام آشنا و اثر خواننده‌گان معروف، شما را با مشکل کپی رایت موزیک اینستاگرام مواجه خواهد کرد. برای رفع آن شما می‌توانید به برقراری ارتباط با هنرمندان و نوازندگان محلی بپردازید. حتی در مواردی می‌توانید با کسب اجازه از آن‌ها از اثرشان بر روی ویدیوهای خود در اینستاگرام استفاده کنید. این کار نه تنها نقض قوانین کپی‌رایت را به همراه ندارد؛ بلکه یک معامله‌ی دو سر برد است که سبب می‌شود تا از هنرمندان مستقل و ناآشنا نیز حمایت شود.

سخن پایانی

تا بدین‌جا سعی کردیم تا شما را با ماهیت قانون کپی رایت و راه‌های حل مشکل کپی رایت موزیک اینستاگرام آشنا کنیم. امروزه رعایت قوانین کپی رایت یا حق نشر در هر پلتفرم و اپلیکیشنی ضروری است. کاربران اینستاگرام نیز مانند کاربران سایر بسترهای اجتماعی ملزم هستند تا با رعایت قوانین کپی رایت موزیک اینستاگرام و سایر موارد مربوط به این شبکه‌ی اجتماعی آشنا باشند؛ تا مشکلی برای آن‌ها و حساب کاربریشان ایجاد نشود!

 

 

سوالات متداول حل مشکل کپی رایت موزیک اینستاگرام

کپی رایت یا حق نشر به مجموعه‌ای از حقوق انحصاری و قانونی گفته می‌شود که به صاحب یک اثر اصل و منحصر به فرد تعلق می‌گیرد و در صورتی که فردی بدون مجوز این قانون را زیر پا بگذارد؛ به دلیل نقض قانون کپی رایت مجازات خواهد شد.

از آن جایی که قانون کپی رایت در ایران به صورت جدی رعایت نمی‌شود، اکثر آهنگ‌های ایرانی از حق کپی رایت بهره‌مند نیستند و می‌توان از آن‌ها در محتواهای خود بدون نقض قوانین کپی رایت بهره برد!

منابعی وجود دارند که می‌توانیم با مراجعه به آن‌ها، آهنگ‌های بدون محدودیت کپی را پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنیم. برخی از این منابع عبارت اند از: Free Music Archive ، Mixkit ، Ben Sound، Videvo، Free Stock Music، MusOpen، Pixabay، ccHound

ابزارها و وب‌سایت‌های مختلفی برای تشخیص این موضوع وجود دارند؛ برای پیدا کردن آن‌ها فقط کافی است عبارت «Check Music for Copyright» را در مرورگر خود سرچ ‌کنید، در نتیجه به منابع مختلفی برای تشخیص کپی رایت موزیک دسترسی پیدا خواهید کرد. سایت eproves.com و easysong.com جزو بهترین سایت‌هایی هستند که می‌توان برای تشخیص کپی رایت موزیک از آن‌ها کمک گرفت.

اگر اثری متعلق به فرد دیگر در رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام به اشتراک گذاشته شود و این اثر دارای حق نشر باشد و برای این کار از صاحب اثر اجازه گرفته نشود؛ به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت، فرد متخلف محسوب می‌شود و محتوای او از این پلتفرم حذف خواهد شد. حتی در موارد جدی‌تر ممکن است حساب کاربری هم مسدود شود.

بله، افزودن لینک یا منبع موسیقی به محتوا، اعتبار می‌بخشد و می‌تواند به حل مشکل کپی‌رایت کمک کند.

اگرچه کاهش یا افزایش سرعت آهنگ، ممکن است تشخیص آن را سخت‌تر کند، اما نمی‌تواند یک راه حل قطعی برای رفع مشکل کپی رایت موزیک اینستاگرام باشد.

فاطمه سلطانی | 21 April 2024

من برای دور زدن رباط کپی رایت از برنامه VideoShow که گفته شد در بالا استفاده کردم و جواب داد مرسی


Reply to: @فاطمه سلطانی
(Admin) خریدلایک kharidlikes | 22 April 2024

خوشحالیم که برنامه VideoShow برای شما مفید بوده است! تشکر از شما برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌تان


پست های مشابه

فرق ریلز و پست ویدیویی در اینستاگرام و نحوه انتخاب آن‌ها
فرق ریلز و پست ویدیویی در اینستاگرام و نحوه انتخاب آن‌ها

تفاوت ریلز و پست موضوع مهمی است که رمز موفقیت در اینستاگرام در آن نهفته است. پست‌های اینستاگ...

2024/02/20
40 ثانیه
آموزش افزایش حداکثر زمان ریلز اینستاگرام
آموزش افزایش حداکثر زمان ریلز اینستاگرام

ریلز اینستاگرام یکی از بهترین قابلیت‌های این شبکه‌های اجتماغی محبوب است. از ویژگی ریلز ...

2024/03/02
30 ثانیه
۷ تفاوت ریلز با استوری اینستاگرام در بروزرسانی جدید
۷ تفاوت ریلز با استوری اینستاگرام در بروزرسانی جدید

تفاوت ریلز و استوری در اینستاگرام می‌تواند در انتخاب بهترین روش ارائه محتوا بسیار تاثیرگذار ...

2024/03/09
50 ثانیه
روش‌های موثر برای رفع مشکل ریلز اینستاگرام
روش‌های موثر برای رفع مشکل ریلز اینستاگرام

یکی از سوالات متداولی که این روزها از سوی برخی از کاربران اینستاگرام پرسیده می‌شود، این است ...

2024/03/09
1 دقیقه
نحوه فعال سازی موزیک ریلز اینستاگرام
نحوه فعال سازی موزیک ریلز اینستاگرام

هنگامی که اینستاگرام برای اولین بار قابلیت Reels را راه اندازی کرد، کاربران برای فعال‌سازی م...

2024/03/09
50 ثانیه
قابلیت ویرایش پیام‌های دایرکت اینستاگرام به این شبکه اجتماعی محبوب اضافه شد
قابلیت ویرایش پیام‌های دایرکت اینستاگرام به این شبکه اجتماعی محبوب اضافه شد

در آپدیت جدید شرکت مادر اینستاگرام یعنی متا، قابلیت ویرایش پیام‌های دایرکت اینستاگرام به این...

2024/04/03
20 ثانیه
علل کم بودن بازدید استوری اینستاگرام چیست؟
علل کم بودن بازدید استوری اینستاگرام چیست؟

هیچ چیز بدتر از این نیست که در پی تلاش برای تولید محتوا و گذاشتن استوری در اینستاگرام با کم بودن ...

2024/04/20
50 ثانیه
ری اکشن تلگرام چیست؟ روش‌های افزایش ری اکشن تلگرام
ری اکشن تلگرام چیست؟ روش‌های افزایش ری اکشن تلگرام

ری اکشن تلگرام یکی از جذابترین قابلیت‌های این برنامه پرمخاطب است که امکان تعامل بیشتر کاربر ...

2024/04/21
1 دقیقه
نکاتی طلایی در مورد الگوریتم ریلز اینستاگرام
نکاتی طلایی در مورد الگوریتم ریلز اینستاگرام

پیروی از قوانین و الگوریتم ریلز اینستاگرام، شبیه به تیراندازی به یک هدف متحرک است! درست زمانی که ...

2024/04/28
40 ثانیه
بازیابی ریلز اینستاگرام به صفحه اصل
بازیابی ریلز اینستاگرام به صفحه اصل

بازیابی ریلز اینستاگرام چگونه است؟ در برخی مواقع ممکن است به صورت کاملا ناگهانی، ریلز اینستاگرام ...

2024/04/28
50 ثانیه

لطفا صبر کنید...